tto
26 مرداد 1401 - 14:28

دانشگاه‌های برتر در سرعت‌بخشی به طرح تحول آموزش عالی نقش بسزایی دارند

اصفهان - ایرنا - معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور به دلیل برخورداری از زیرساخت های مناسب در سرعت بخشی و جهت دهی به اجرای طرح تحول آموزش عالی نقش ارزنده و بسزایی دارند. به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم عموعابدینی روز چهارشنبه در نشست علمی آموزشی شورای دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: دانشگاه های بزرگ بدلیل برخورداری از زیرساخت هایی که در ۴۰ سال گذشته کسب کردند توانمندی مناسبی برای اجرای طرح تحول آموزش عالی دارند و باید این توانمندی در دانشگاه های نوپا و در حال توسعه ایجاد شود. وی در این جلسه با اشاره به اهداف و جزییات طرح تحول آموزش عالی، اظهار داشت: ما چهار چالش عمده را در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها شناسایی کردیم که با اجرای این طرح باید برطرف شود. وی با بیان اینکه این چالش ها در زمینه های مختلف فرهنگی، آموزشی، فناوری، پژوهشی و مباحث حکمرانی دانشگاه هاست، اضافه کرد: لازم است برنامه‌های متناسب با این طرح تحول در دانشگاه ها در بخش های مختلف به گونه ای که قابل سنجش باشد و بتواند چالش های موجود را برطرف کند، تهیه و اجرایی شود. عموعابدینی ارتباط صنعت و دانشگاه، مسائل فرهنگی و دیپلماسی علمی و فرهنگی را از چالش های دانشگاه ها خواند و گفت: دانش آموختگان دانشگاهی باید به گونه ای تربیت شوند که بتوانند نیازهای جامعه و صنعت را حل کنند. وی خاطرنشان کرد: برنامه هایی که در هر یک از دانشگاه‌ها برای اجرایی شدن طرح تحول آموزش عالی تدوین می شود مانند هم نیست بلکه در دانشگاه‌های کوچک و بزرگ و جامع و صنعتی باهم تفاوت دارد. وی با اشاره به تشکیل کمیته راهبردی طرح تحول آموزش عالی در وزارت علوم و برنامه ریزی برای هدایت اجرای این طرح اظهار داشت: برش بخش آموزش در طرح تحول مشخص و  به همه دانشگاه ها ابلاغ شده است. معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه تا کنون ۱۰ دانشگاه برنامه خود را برای طرح تحول مشخص کردند، اضافه کرد: چهار دانشگاه توافقنامه خود را در این زمینه امضا کردند و ارزیابی ما این است که ۲ تا سه ماه آینده ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشگاه ها طرح تحول خود را آماده امضا خواهند کرد. عموعابدینی با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید مشخص کنند که برای هر یک از راهبردهای سند تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم چه نیازهایی دارند و چه اقداماتی انجام می دهند، تاکید کرد: این طرح، اساس توسعه علمی و تمدن سازی در نظام آموزشی عالی و گام دوم انقلاب است و هدف آن نقش آفرینی در تمدن نوین اسلامی و حرکت بر اساس و رو به جلوست. وی همچنین هدف از برگزاری جلسه امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان را تبیین این طرح، بررسی مسائل و مشکلات دانشگاهیان و تبادل نظر درباره اجرایی کردن این طرح در دانشگاه دانست. رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست گفت: این دانشگاه در بخش های مختلف آموزشی و پژوهشی از سال های پیش تا کنون نقش اقتداربخشی به کشور را برعهده داشته است. سیدعلی‌محمد میرمحمدی میبدی افزود: کیفیت آموزشی این دانشگاه، برند و هویت جدایی ناپذیر آن بوده و نتیجه آن، تربیت دانش آموختگان با کیفیت و متخصص برای صنعت است. وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان با وجود برخی کاستی ها، توانسته است طرح تحول آموزشی خود را پیش ببرد، خاطرنشان کرد: امضای قراردادهای پژوهشی با صنعت، کاهش مصرف انرژی، بازسازی و بازگردانی و تعمیرات ۲۰ دستگاه آزمایشگاهی با بودجه ای بالغ بر چهار میلیارد تومان به چرخه فعالیت های پژوهشی دانشگاه و پیشرفت طرح عمرانی دانشکده مهندسی مکانیک و ساختمان نوآوری دانشگاه بخشی از فعالیت های موثر این دانشگاه در ۹ ماه گذشته است. دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 607240