tto
10 مرداد 1401 - 09:56

رونمایی از کتاب «تاک تکیده» شاعر شیرازی

شیراز-ایرنا-کتاب " تاک تکیده" زری قهارترس شاعر شیرازی که با حمایت انجمن اهل قلم فارس منتشر شده است در اولین برنامه از سلسله نشست‌های «فصل سخن» رونمایی شد. کتاب «تاک تکیده» با در ۶۶ صفحه توسط انتشارات فصل پنجم و با قیمت ۳۵هزار تومان راهی بازار کتاب شده است. حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس روز دوشنبه در مراسم رونمایی «تاک تکیده»، این کتاب را اولین کتاب از کتاب‌هایی دانست که با حمایت این انجمن و با همکاری انتشارات فصل پنج به چاپ رسیده است و تا پایان سال حداقل یک عنوان کتاب دیگر از شاعران فارس منتشر خواهد شد. دبیر انجمن اهل قلم فارس گفت: شیراز در ۵۰ سال اخیر نتوانسته است در حوزه شعر جریان سازی داشته باشد و کهکشان ادبیاتش به ظهور تک‌ستاره‌هایی قائم بوده، که زری قهار ترس را می‌توان یکی از آن‌ها دانست. دهقان ادامه داد: این شاعر گرچه دیر برای چاپ آثار اقدام و «دریا به توان بی‌نهایت تشنه‌ست» را سال ۱۳۸۹ و «اگر مادر نمی‌ترسید» را ۱۳۹۴ راهی بازار نشر کرد، اما آثارش در ۲ دهه اخیر یکی از نقاط قوت انجمن‌های ادبی شیراز بوده است. این شاعر و  روزنامه‌نگار با بیان اینکه «قهارترس با کشف شاعرانه، در قالب رباعی و غزل طبع‌آزمایی کرده است و بیان عاطفی، صادقانه و دغدغه‌مند در جای‌جای اشعار و به‌ویژه رباعی‌های درخشانش موج می‌زند.» خاطرنشان کرد: «تصویرگرایی، رباعی‌های این بانوی شاعر، به‌ویژه دفتر «تاک تکیده» را متمایز می‌کند و عناصر روایت در این دفتر بیش از همه به چشم می‌آید چنان‌که گویی شاعر در قامت یک راوی در فرصت اندکِ سرایشِ ۴ مصراع، مخاطب را در بطن یک روایت عاشقانه یا اجتماعی قرار می‌دهد.  دبیر انجمن اهل قلم فارس افزود: اغلب آثار دفتر تاک تکیده، همچون رباعی‌های سنتی و همچنین جریان دهه هفتاد و هشتاد، «پایان‌محور» نیستند و شاعر در همه مصرع‌ها خواننده را با جریان شعر همراه می‌کند. دکتر مهدی فاموری منتقد ادبی نیز با بیان اینکه رباعی‌های خانم قهارترس دارای زبان تر و تمیزی است گفت: به نظر می‌رسد اشعار «تاک تکیده» به لحاظ سبکی بخشی از جریان رباعی سرایی قالب در روزگار ما و متأثر از افرادی همچون جلیل صفر بیگی است. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج، «پیش بودنِ ذهنیت از اجرا، مضمون گرایی  و تصویرگرایی که گاهی البته خالی از ابعاد معنایی است.» را از خصوصیات اشعار مجموعه «تاک تکیده» دانست و افزود: شاعر در برخی از رباعی‌های موفق از این مضمون گرایی عبور گرده و اشعار یکپارچه‌تر و یکدست‌تری خلق کرده است. فاموری تأکید کرد: اگر شاعر بتواند در برخی از اشعارش به اقتضای حال، از نحو طبیعی نثر فاصله بگیرد، اشعار درخشان‌تری از وی خواهیم دید. دکتر ساناز مجرد منتقد ادبی دیگر سخنران این مراسم نیز گفت: سه نوع فاصله در نگاه به یک اثر هنری و البته شعر وجود دارد. گاهی فاصله فیزیکی و مادی است. تغییر این فاصله سبب استحکام یا ضعف اثر ادبی می‌شود. فاصله دوم فاصله انتزاعی و ذهنی است که ممکن است در اثر ادبی با وضعیت نوستالژی یا انتظار نشان داده بشود و سومین فاصله ، فاصله سورئال است. این عضو هیئت‌علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در شعر خانم قهارترس بیشترین فاصله از نوع انتزاعی و ذهنی است. شاعر با اتخاذ فاصله مناسب از موضوع و ابژه‌ی مورد بررسی به توازن و تناسب معنایی رسیده است.  وی تأکید کرد: در بسیاری از نمونه‌ها شاعر نگاه از درون به توصیف وضعیت‌ها رسیده است و گاهی با بیرونی‌ کردن زاویه دید به نقش انتقادی فرو رفته است. زری قهار ترس در پایان این مراسم که توسط انجمن اهل قلم استان فارس و با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس در تالار هتل المپیک شیراز برگزار شد، پس از رونمایی از کتاب به خوانش اشعاری از «تاک تکیده» پرداخت و در پایان کتابش را برای مخاطبان امضا کرد.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 510939